Nieuw Continent - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Help Darfur - WaarBenJij.nu Nieuw Continent - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Help Darfur - WaarBenJij.nu

Nieuw Continent

Door: helpdarfur

Blijf op de hoogte en volg Help

13 Juli 2012 | Marokko, Rabat

Goedemiddag geliefde volgers,

Het is per ongeluk alweer een redelijke tijd geleden dat er geupdate is, maar om het goed te maken is deze dan wel in het Nederlands.

We zijn in Marokko; we zijn in Afrika. Het tweede begin van de reis, kan je het wel noemen. We hebben een bootje eerder genomen dan in eerste instantie het plan was, maar we waren de kust van Spanje eigenlijk een beetje zat, alware het alleen maar omdat het daar niet aan te betalen is :) We gaan nu vanaf Nador richting Fes (het binnenland van Marokko, om daarna west richting Rabat te gaan).

Is er dan echt niets gebeurd? We hebben natuurlijk na de laatste update wel het een en ander meegemaakt.Na de vorige update zijn we het Centraal Massief ingedoken in Frankrijk. Een gedeelte wat redelijk bergachtig genoemd kan worden. Ik bedoel, het zijn niet de Alpen, of de Himalaya, maar voor een gemiddelde Nederlander is het wel hoog. Even lastig in het begin, maar je went er wel aan, en de omgeving was verschrikkelijk mooi.

Na een sympathieke 3/400 km door de bergen te hebben getrokken kwamen we bij Narbonne ineens de Middelandse Zee tegen. De eerste duik was erg verfrissend, en de omgeving gaf ons eindelijk het idee dat we echt een eind van huis waren. Het slechte weer van de eerste dagen had bij die tijd ook plaats gemaakt voor de zon (het heeft na de eerste 10 dagen nog 5 minuten geregend).

Spanje... Door het voetje van de Pyreneeen het land in gefietst. Opzich niet vlak, maar echt heel heftig was het ook niet. Langs de kust richting Barcelona, een stad die we opzich wel wilden bekijken, maar vanwege financiele redenen hebben we er als een malle doorheen geblazen. Langs alle gezellige kustplaatsen als Lloret de Mar, Salou e.d. op weg naar valencia. Laten we maar gewoon heel eerlijk zijn: Spanje was niet wat we ervan verwachtte. Alle kustplaatsen waren een beetje hetzelfde. Halfnaakte badgasten, foute strandcafe's die overal teveel voor vragen, verschrikkelijke dure campings, etc. We begonnen het dus een beetje zat te worden, en hoopten zo snel mogelijk Afrika te bereiken. Gewoon omdat het daar echt ging beginnen, en we heel veel geld uitgaven aan de kleinste dingen. Bij Alicante zagen we ineens een bord "Haven naar Algarije". Dus, op de goede hoop daar maar even heen gefietst. Een hele vriendelijke Algarijnse man reed ons met zijn auto naar het consulaat om te kijken of wij met de boot meekonden, en dan verder konden richting Marokko. Het was tevens ook de eerste keer dat we weer in een auto zaten. Helaas, een visum duurde 3 dagen, en daarnaast was de grens met Marokko dicht, dus het had uberhaupt geen zin. Toen we net terug wilde gaan, sloeg ik per ongeluk nog even de deur dicht op Sabine d'r hand. Dat resulteerde in een schreeuw gevolgd door een niet te herhalen vol Haagse reactie ;) Op een of andere vreemde manier had die man ijswater in de auto liggen, en zag je er een kwartier later niets meer van, en deed de hand, inc. vingers nog alles. Over geluk gesproken.....

Anyway, Spanje moest nog een 380 km langer duren dan Alicante. Omdat we de kust ondertussen wel geloofden, zijn we maar een beetje het binnenland ingetrokken. Hebben daar lekker wild gekampeerd, wat opzich wel grappig is. Eergister stonden we op 85 km van Almeria, en we waren het zo zat dat we voor dag en dauw zijn opgestaan om de boot van 3 uur te halen. We moesten eerst nog wat bergen door, maar daarna was het lekker naar beneden rollen richting de haven. We kwamen om 1 uur daar aan, kochten en kaartje en zaten om 3 uur lekker op het dek een koud pilsje te drinken, en zagen Europa langzaam in de golven verdwijnen. Alhamdullilah, dat hebben we gehad.

2500 kilometer gefietst (voor de kilometersponseraars, dat betekend dus dat we 25 euro uit jullie zakken hebben gefietst) en een continent doorgestoken. Opzich wel een prestatie, maar het gaat voor ons gevoel nu pas echt beginnen. Marokko kan echt niet meer anders zijn dan Spanje, of de rest van Europa. Chaotische wegen, alles weer echt Arabisch, maar ik voel me er wel thuis... Het is goed heet, en daar moet Sabine nog wel wat aan wennen. Maar ook dat komt allemaal goed.

Gister deden we een klein pilsje in een lokaal barretje en voor we het wisten begon iedereen ons pils te geven, en vragen te stellen. Er komen in Nador wel heel veel buitenlanders aan, maar 99% zijn in Europa wonende Marokkanen, en zeker op de fiets val je nogal op. De mensen zijn heel vriendelijk, en de prijzen nog vriendelijker. Het eten is goed, dus we hebben er weer helemaal zin in....

Eerste stop in Fes, ongeveer 300 km hier vandaan, in het Atlas gebergte. Kortom, lekker omhoog fieten in 40 graden. We zien wel hoeveel km we doen op een dag....

Anyway, er is eigenlijk weinig noemenswaardigs gebeurd in de afgelopen tijd, maar als ik zo om me heen kijk denk ik dat daar wel een einde aan gekomen is....

Ik beloof vaker te updaten, maar het moet ook internettechnisch allemaal mogelijk zijn.

We trappen rustig door, op weg naar de Sahara.... hopelijk is alles daar ook goed en lezen/horen we jullie snel weer.

Groet,
Kors & Saab

• 13 Juli 2012 - 17:52

Ria Sterken:

Hallo Kors en Sabine,
    Geweldig hoor Marokko bereikt ,wat een temperatuur dat lijkt me wel wennen en dan ook nog fietsen dat is wel topsport. Water water enz daar gaat het om. Gelukkig zit je vinger er nog aan.
    Veel succes samen.
    liefs Ria

• 13 Juli 2012 - 18:04

Joanna:

Afrika!!!! Yes! Goed gedaan toppers. Ga zo door. Marokko moet echt geweldig zijn, één van m'n droom bestemmingen, geniet ervan! Veel liefs uit de nepzomer in Nederland :)